تفسیر-بررسی نحوه نامگذاری اراضی روستای حصارلو

ساخت وبلاگ
همانطوریکه اطلاع دارید در تاریخ1394/12/17 مطلبی تحت عنوان نام دره ها-تپه ها-

اراضی کشاورزی-مراتع روستای حصارلو را در این وبلاگ بنا به دلایلی از جمله صحیح

نوشتاری-کلمات اصیل آذری-فرهنگ گذشتگان و...اطلاع رسانی کردیم در پایان آن

مطلب قول دادیم در آینده نسبت به این نام ها و فلاسفه آنها صحبت خواهیم کرد

امروز قصد داریم این مطلب را با بررسی چند مورد این نامها با روستای حصارلو

بیشتر آشنا شویم

(1)کدقاباغی چرا به مجموعه اراضی ناحیه جنوب غربی واقع در محل آبادی حصارلو

کدقاباغی گفته شده کد در زبان آذری مخفف کلمه کند یعنی آبادی قاباغ یعنی

مقابل-روبه رو دربهای تمام خانه های آبادی به این سمت باز می شود در آیین ادیان

مختلف درب خانه ها به کدام سمت باز شود اعتقادات خاصی وجود دارد به خصوص

در فرهنگ دین اسلام اعتقاد و باور بر این است که درب خانه-حیاط-عمارت-حتی

درب محل نگهداری احشام هم به سمت قبله خانه خدا باز شود از فرسوده ترین

بافت مسکونی گرفته تا تازه ترین بافت مسکونی در آبادی حصارلو دارای شرایط

ساخت یاد شده را دارد موقع خواندن نماز اگر در یک فضای باز در محل آبادی قرار

بگیری ثابت خواهد شد محدوده کدقاباغی سمت قبله را به ما نشان می دهد این

نامگذاری به این محل از گذشتگان به این محدوده خالی از لطف نبوده تا یک میراث

وجود اعتقادی-ارزشی-باور دینی را به ما بیاموزد که این آبادی بعد از ظهور و پیدایش

اسلام بنا شده است هر تک تک این نام ها یک تمدن را به ما معرفی می کند.

(2)دوالی گوزه دوا در زبان آذری یعنی درمان یا دارو گوزه به جای خاصی را گویند

که وسط یک چمن که هر چهار فصل سبز باشد اغلب در این محل گوزه ها چشمه

ای هم پیدا می شود حتی در این محل چشمه ای با این نام وجود دارد لازم به

توضیح اضافه است ما در همه روستاها و آبادی ها شاهد چشمه های هستیم که

آب آنها شیرین و قابل شرب بوده نیاز به تصفیه را ندارند تعداد این چشمه ها در هر

آبادی حداقل یک مورد حداکثر سه مورد است تعداد این چشمه ها بستگی به

جمعیت ساکن در وقت زمان معین خود بوده است.حتی امروزه در هر چهار طرف این

چشمه ها را در محل آبادی چاه حفر کنیم آب آن چاه ها شور خواهد بود پس چرا

آب این چشمه ها شیرین است موضوع چیست؟این چشمه ها ساخت دست

انسان های دوران های گذشته ساکن در این مناطق است که امروزه به عنوان یک

میراث در دست ماست این چشمه ها از نقاط دور دست به صورت قنات-آبراهه زیر

زمینی تا محل آبادی هدایت شده سر منشا این چشمه ها به یک چمن متصل

است و در داخل چمن سر ریشه محل گوزه است در زبان آذری گوز یعنی چشم

گوزه یعنی چشمه.دوالی گوزه یعنی چشمه دارویی مشکل قابل طرح این است تا

به حال سازمان منابع طبیعی و دانشگاه علوم پزشکی برای انجام مطالعات و

آزمایشات لازم هیچ گونه اقدامی درباره این چشمه دارویی انجام نداده است.

(3)باغ اولان-باغ اولن-باغ اوغلان اراضی یاد شده در قسمت غرب آبادی حصارلو

واقع شده باتوجه به معنی ریز کلمات یاد شده این محل باغ به جای گفته می شود

که دارای درختان میوه باشد-اولان به جای گویند که آباد باشد مستقر باشد-اولن به

معنی مرگ-نابودی-نیستی یاد می شود-اوغلان به معنی پسر است معنی کلی

عبارات این است که در این محل پسری باغ آبادی داشته که منجر به نابودی گشته

است حتی پایین دست این اراضی را آغاشدی دره سی گویند یعنی بیشه زار

لیکن ما امروزه در این محدوده نه باغی می بینیم نه بیشه و نه درختی را مشاهده

می کنیم . سوال این است آیا در گذشته زمان باغی و بیشه ای در این محل وجود

داشته که این اسم برای این محل انتخاب شده یا نه؟برای هر سوالی جوابی است

این موارد جز درس جامعه شناسی فرهنگی محسوب می شود در مطالعه جامعه

شناسی فرهنگی گذشتگان گفته شده برای اثبات حقایق فرهنگی گذشتگان باید

تمدن آن را مطالعه کرد ما امروزه می بینیم از مسیر دره ول دره سی تمدن یک

نهری به جا مانده درست آب این دره را به محل باغ اولن هدایت می کرده است پس

در می یابیم که در گذشته بسیار دور این محل باغی و بیشه ای بوده که از این نهر

برای آبیاری این باغ استفاده می شده است.

 (4)جدا قیه سی-جده قیه سی-جعده قیه سی باتوجه به معنی این عبارت به

 صورت محلی به آن جده قیه سی گفته می شود در بررسی کلی از آنجایی که

جده یعنی ورودی-تقسیم راه-سه راه این نقطه از سمت روستای لاله لو درست در

قسمت ورودی خاک روستای حصارلو است ثانیانقطه است مرز مشترک سه نقطه

ثبتی حصارلو-لاله لو-شخطالو ثالثا محل اطلاق جاده هر سه نقطه ثبتی یاد شده

است کلمه قیه به یک سنگ دلالت دارد که به شکل یک نماد باشد این سنگ بصورت

پرنده جعده که در زبان آذری به آن بیغوش گفته می شود از دور دست دیده میشود

گویند ظاهرا این پرنده در قسمت بالای این سنگ لانه دارد.نام این محل مطابق

موقعیت و باورها درست انتخاب شده است.

(5)حصارلو در منطقه تقسیم طبیعی آجرلو به تعداد  19نقطه ثبتی وجود دارد از

جمله پتک لو-گوزللو-قالقانلو-آللو-باداملو-نوروزلو-زینالو-نختالو-شخطالو-لاله لو-

حصارلو-قواقلو-قمشلو-ایشقلو-جبیگلو-ملحم لو-یلک لو-گوزللوی سفلی-گوزللوی

علیا در زبان ترکی( لو )به( لی) تلفظ می شود کلمه( لو )یک کلمه فارسی است

جایگزین آن در ترکی( لی )است اگر روی یک نقشه ما این19 نقطه را به هم وصل

کنیم  یک کلمه لو از این نقاشی و رسم ظاهر می شود درست در محل روستاهای

حصارلو-شخطالو-نختالو-لاله لو گردی کلمه لو تشکیل می شود وسط این گردی

روی نقشه زمین نقطه لیلی قاچان است

(6)میرباقر ییری(7)میرغفارییری(8)اسدالله دره سی(9)تاغی دره سی(10)

محمدخان ییری(11)غفارچمنی(12)باخشعلی گجلی(13)حسین گجلی

(14)سیدی گولی(15)سید دره سی(16)علی اکبرخان گجلی در موارد 6 تا

16 اسامی که مشاهده می کنیم متعلق به اشخاص است کلمه ییر یعنی زمین

کلمه گجل یعنی مرتع پس در گذشته زمان انسان های با این اسامی در روستای

حصارلو زندگی می کرده اند که به شغل کشاورزی و گله داری مشغول بوده اند.

(17)کریم ارخجی(18)پولادخان ارخجی ارخج به محل استراحت گله گوسفندان

گفته می شود از این محل ها چوپان ها برای استراحت احشام استفاده می کرده

اند این مکان ها نسبتا گودی شکل است.

(19)شرلان داش شرلان یعنی آبشار داش یعنی سنگ در این محل آبشاری است

حداقل این آبشار 20 متر ارتفاع را دارد بدلیل حامی نبودن میراث فرهنگی و گردشگر

ی از منطقه روز به روز این طبیعت زیبا در حال دگرگون شدن و متلاشی شدن و از

بین رفتن است

(20)دییب ییر(21)دوق قیزلار کلمه دییب در زبان ترکی یعنی انتها-آخر کلمه ییر

یعنی زمین این نقطه زمین انتهای روستای حصارلو است در اصطلاح صحیح زبان

آذری انتها و آخر به قسمت پشت دلالت دارد.معنی دوق قیزلار یعنی کناره در جهت

مقابل دییب از آن استفاده می شود این زمین کناری ترین زمین روستای حصارلو

است.

(22)قرمزی بلاغ(23)گوخلی بلاغ(24)یارغان بلاغ(25)قملی بلاغ(26)صوق

بلاغ(27)حضی بولاغی(28)کوربلاغ(29)کورابلاغ(30)ناغی بولاغی(31)دره

بولاغ(32)آشاغابولاغ(33)کهریزبولاغ(34)چپش لربولاغی(35)قبله بولاغ بولاغ

یعنی چشمه این چشمه یا توسط شخص احیا شده که نام اصیل ترکی آن شخص

همراه با چشمه بیان شده یا این چشمه ها قبل از ورود نخستین قبایل به این

منطقه وجود داشته با توجه به مکان و موقعیت این نام ها برای آنها بنا به دلایل

انتخاب شده است.

(36)قره اوغلی در زبان ترکی قره اوغلی به معنی نگهبان است در بالای این محل

در سه نقطه سنگ های چیده شده که نشانگر چیدمان دست بشر است از آنجایی

که از این محل بیش از 80 درصد خاک آبادی حصارلو قابل مشاهده است گویند در

زمان قدیم در این محل افراد به نوبت در روز برای اراضی کشاورزی و شبها برای

آبادی در این نقطه نگهبانی می دادند.

(37)کرداش کر یعنی ناشنوا داش یعنی سنگ یکسری سنگهای در بالا و پایین تپه

ای در این نقطه است که هر گونه سر وصدای یا انفجاری در این محل صورت گیرد

هیچ گونه برگشت صدای حاصل نمی شود به این سنگها کرداش=سنگ ناشنوا

گویند لازم به توضیح است سنگ های که درصد معادن آنها بالای 90 درصد باشد

چنین خواص را دارند.

(38)موییل داش موییل در زبان ترکی یعنی سایبان داش یعنی سنگ=سنگ

سایبان مردم آبادی صبح اول وقت زمان چراگاه بردن احشام- چوپان هابرای جمع

کردن احشام حشم داران از این نقطه استفاده می کنند تا زمان آمدن چوپان

صاحبان احشام گوسفندان-گاو-بره و...را در کنار این سنگ نگه می دارند و از سایه

این سنگ استفاده داشته و دارند

(39)گرده چمن کلمه گرده در زبان فارسی به دایره تعلق دارد.در زبان ترکی به

محل اسارت یا به یک محیط بسته دلالت دارد در این محل آفتاب بعد از تمام نقاط

آبادی حصارلو طلوع و قبل از تمام نقاط دیگر غروب می کند این محدوده نسبت به

اراضی اطرافش در یک محل پست قرار گرفته است.

(40)طاووس آتان در محدوده حصارلو به مجموعه اراضی گفته می شود که یک

چمن طبیعی وجود دارد این چمن بشکل یک طاووس است.

(41)شاوران در فرهنگ اسلام به زردی محل طلوع آفتاب قبل از طلوع را فلق و به

زردی محل غروب آفتاب بعد از غروب شفق گفته می شود جایگزین کلمه شفق در

ترکی شاوران است درست آفتاب روستای حصارلو در این محل غروب می کند.

(42)کل اولی کل به گاو نر دلالت دارد اولی کلمه ای است که زارعین موقع شخم

زدن زمین گاو نر را با این صدا ها هدایت می کردند از طرفی خاک زمین های زراعی

این محل نسبتا سفت و سخت است ضرب المثلی در زبان ترکی وجود دارد که

معنی آن اگر زمین سفت باشد گاونر از رفیق اش بدبین می شود.

(43)ساری داش(44)قره داش(45)قره ییر داش یعنی سنگ ییر یعنی زمین قره

یعنی مشکی ساری یعنی زرد زمین های و سنگ های که بدین صورت باشد در

زبان ترکی آنها را با اسم های یاد شده می خوانند

(46)داشدی دره این محل یک دره جوان است در فصول بارشی آبهای جاری از

ارتفاعات بلند منطقه با سرعت بالا از این محل عبور می کندکف این دره چمن

طبیعی است اکثریت دره های که با چنین موقعیت برخوردار باشند به مرور زمان به

دره پیر تبدیل می شوند لیکن این امر در این نقطه مستثنی است این دره جوان

مانده هیچ گونه شکافی در آن به وجود نیامده است دلیل مورد یاد شده را وجود

سنگ های می دانند که به صورت پیوسته به کف این دره پوشیده است.

نام های دیگری در اراضی این روستا وجود دارد که مطابق آیین-اعتقادات-هنجار-

باور-ارزش-فرهنگ نام گذاری شده است    

  


برچسب‌ها: فرهنگ, اعتقادات, اراضی کشاورزی, لیلی قاچان, حصارلو وبلاگ روستای حصارلو...
ما را در سایت وبلاگ روستای حصارلو دنبال می کنید

برچسب : تفسیربررسی,نحوه,نامگذاری,اراضی,روستای,حصارلو, نویسنده : hesarloa بازدید : 183 تاريخ : چهارشنبه 22 شهريور 1396 ساعت: 18:37